zondag 27 april 2014

Eerste oogst!

Ja je leest het goed! Afgelopen week heb ik al het een en ander kunnen oogsten! Spinazie bijvoorbeeld, door steeds de buitenste blaadjes te oogsten blijft de spinazie groeien en kun je meerdere keren oogsten. Net zo lang tot het bloemen krijgt daarna is het gedaan.
De blaadjes hebben hier en daar wat gaatjes, het meeste komt van de plotselinge hagelbui eerder deze week, maar ze is nog prima eetbaar hoor!
Ook heb ik verschillende kruiden te drogen gehangen, zoals oregano, citroenmelisse en thijm.
Ik droog ze zodat ik komende winter ook kruiden heb voor bijvoorbeeld italiaanse gerechten en kruidethee.




oregano
Ik droog ze door ze in bosjes op te hangen, liefst ergens in de schaduw en op een tochtige plaats.











Zo ziet de groententuin er op het moment uit:
Het groeivlies over de vierkante bakken heb ik weggehaald want de plantjes zijn al sterk genoeg, het groeivlies dat er nog ligt, is om een pasgezaaid stuk te beschermen tegen vogels.
In de plastic serre staan paprika en aubergine.







 De peultjes staan er goed bij, ik heb al bloemknoppen gezien!











Dit is snijbiet, een vergeten groente die ook wel warmoes wordt genoemd.










Een beetje wazige foto van pastinaak, ook een vergeten groente.











Sla.











En de aardbeien staan in bloei, kan bijna niet wachten op die lekkere aardbeien!











Danny heeft een kolenhok voor me gebouwd. Het ziet er wat vreemd uit met de witte doek erover, maar nadat al twee jaar alle koolplantjes opgegeten werden door rupsen en konijnen, zag ik geen andere optie. In het kolenhok staan ze veilig en groeien ze hopelijk uit tot mooie kolen!





En nog wat foto's van bloemen die nu in bloei staan.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten