zaterdag 22 februari 2014

Mulchen!

Het is alweer de laatste week van februari en ik heb niet stilgezeten. Natuurlijk kon ik weer niet wachten en heb ik stiekem gespiekt in de bak die ik vorige week heb ingezaaid en...............DE SPINAZIE IS AAN HET ONTKIEMEN!!!!!!!
Gauw weer toegedekt en toen heb ik de tweede bak ingezaaid.
Weer met hetzelfde als vorige week, spinazie, doperwten peultjes en wortelen.
Daarna heb ik nog een rij doperwten langs het hek gezaaid, dan hebben die naderhand geen klimrek nodig, kunnen ze gewoon tegen het hek op groeien.
In een van de andere bakken kwam ik nog citroenmelisse en oregano tegen van vorig jaar dus die heb ik al naar het eerste plantbed omgeplant. Daar heb ik ze omringd met mulch, mulch is een laag organisch materiaal wat de grond bedekt tussen de planten, het houdt onkruid tegen, houd water vast en doordat het langzaam verteerd geeft het voeding af aan de planten.
Mulch kan van allerlei soort organisch materiaal gemaakt worden, dit keer heb ik het vuile stro uit het kippenhok gebruikt.
Ook de appelboompjes heb ik omringd met dat stro.
Verder heb ik nog wat opgezocht via internet en ga iets nieuws proberen, permacultuur voor paardenweien. Het gaat wel een meerjarig plan zijn maar het begin is gemaakt. Er zijn schijnbaar bomen die eetbaar zijn voor paarden en dus heb ik al een aantal stekken langs de wei geplant, de bomen die schijnbaar eetbaar zijn voor paarden zijn: berk, linde, populier en wilg. Esdoorn en eik zijn giftig voor paarden dus die kun je beter niet planten.




Binnen heb ik al paprika en aubergine voorgezaaid, want dat zijn groenten die niet zo tegen kou kunnen, maar wel veel tijd nodig hebben voordat ze vruchten dragen.
En nog een foto van de krokussen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten