maandag 3 februari 2014

winterwerken

Wegens het zachte weer deze winter heb ik veel in de tuin kunnen doen. Nu dat ik eindelijk een tuinontwerp heb gemaakt, kan ik beginnen met het vormgeven van de plantbedden en paadjes!
Mijn moestuin is begonnen met zes verhoogde plantbedden a la square foot gardening.
Tussen de vierkante bakken komt nog wortledoek met ofwel grind ofwel schors, we zullen zien waar we het makkelijkst aan kunnen komen.
Deze bakken gebruik ik vooral om te zaaien, de plantjes kan ik dan naderhand in de rest van de tuin uitplanten, maar afgelopen jaar heb ik bijna alle groenten in deze bakken geteeld.






Ernaast heb ik een groentenbed gemaakt, en langs de randen wil ik bloemen planten. Na lang te hebben getobt heb ik toch besloten om de grond een keer om te spitten, spitten is eigenlijk niet goed voor het bodemleven, maar onze grond is zo hard aangestampt dat het toch een keer nodig is. Ik leg de plantbedden zo aan dat ik er aan alle kanten bij kan zonder erop te hoeven staan, zodat het in de jaren die volgen niet nodig is om te spitten. Om dit te bereiken moet er om de 1.20 meter een paadje zijn.


Ook aan de andere kant van de tuin ben ik begonnen met het aanleggen van plantbedden, de klinkers gebruik ik tijdelijk om de grens van het toekomstig kronkel-paadje af te bakenen.
Het werk bestaat nu vooral uit meten, omspitten, paardenmest-compost verdelen en harken.






Ook nog een foto van de kippen, die passen naar mijn mening zeer goed in een biologische tuin. Heerlijke eieren leggen ze! En etensrestjes hebben ze graag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten