vrijdag 8 januari 2016

Experimenten

Om de saaie wintermaanden door te komen experimenteer ik elk jaar met het kweken van plantjes binnenshuis.
Dat is niet altijd even gemakkelijk wegens gebrek aan licht ,warmte, en niet te vergeten een stel katten die ook graag mee tuinieren.

Niettemin heb ik ook deze winter weer een aantal dingen geprobeerd.
In november heb ik 6 sinaasappel pitjes in een potje geplant. Het duurde een hele tijd voordat er iets op kwam en ik dacht eigenlijk al dat het niet zou werken.
Maar afgelopen week zijn er dan toch twee opgekomen!
Ik heb na drie dagen nog eens een foto genomen, zo zie je hoe snel dat het eigenlijk groeit!

Wat altijd wel lukt is tuinkers.
Tuinkers is een fantastisch plantje dat eigenlijk in alle omgevingen goed groeit.
Ik heb ze deze week gezaaid in een potje, maar je kunt ze bijvoorbeeld ook als kiemgroenten laten ontkiemen in een glazen pot.
Als je dat wilt doen moet je er wel voor zorgen dat je ze zeker twee keer per dag spoelt met water.
Maar zoals ik al zei, ik heb ze dit jaar gewoon in een potje met aarde gezaaid.
En zoals je ziet zijn ze al aan het ontkiemen!
Ik had ze heel lichtjes met aarde bedekt toen ik ze zaaide omdat het maar kleine zaadjes zijn, maar ze hebben zich door het ontkiemen omhoog gewerkt!

Wat ik ook op de vensterbank heb staan op het moment lijkt een beetje op een ruimteschip, maar schijn bedriegt!

Dit is een avocado pit.
Deze heb ik in december boven een glaasje met water gehangen.
De saté prikkertjes zorgen ervoor dat ie maar een klein stukje in het water hangt.
Als het goed is zou ie worteltjes moeten krijgen, maar tot nu toe zie ik nog niks.
Ook heb ik een mango pit in een  potje met aarde gestoken, ook daar nog geen teken van leven.
Als je een mango pit wilt planten moet je de buitenste schaal voorzichtig van de pit afhalen, dan hou je een boon-vormige pit over die je in een potje kunt planten.
Ik ben benieuwd of er van deze experimenten nog wat komt!

Zo zie je maar weer, ook in de wintermaanden valt er heel wat te doen!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten